Vad har vi gjort?

Barnfilmskolan startades 2011 av studenter och lärare på Akademin Valand, Göteborgs universitet. Vi står idag på två ben: ett ben på Akademin Valand och ett ben ”på fältet”. Vi arbetar med människor i alla åldrar och har under åren träffat tusentals barn och vuxna i förskolor, grundskolor, särskolor, på mötesplatser och i många andra sammanhang. Samtidigt utvecklar vi hela tiden vår pedagogiska metod.

Aktiviteter, turnéer och workshops vi gjort under åren:

2021: Barnfilmskolan firar 10 år!

2020: Trots Covid-19 har vi haft ett intensivt år. Vi har gjort workshops på förskolor och skolor i Borås, Trollhättan, Marks Kommun, Stenungsund, Öckerö och i Västerås, Såklart har vi också varit på förskolor och skolor i Göteborg:  Lövgärdesskolan, Landamäreskolan, Svartedalsskolan, Taubeskolan och Snäckebergets skola.

Vi har samarbetat med United Directors, Generationsmöten, Biografen Aftonstjärnan, Filmplats Göteborg i Angered, Filmplats Stenungsund, Filmplats Borås, Volvo Lastvagnar, Göteborgs Konsthall, Höstrullen tillsammans med Klangfärg, Kulturhuset Fregatten, Stadsbiblioteket Göteborg, Göteborg Film Festival Prisma, Lundby Stadsdel, Stenungsunds kommun, Göteborgs Stad, Guldhedens bibliotek och Kulturhuset Kåken.

Vi har gjort studiebesök på Cirkus Cirkör och inspirerats av deras fantastiska arbete. Vi har också startat en filmskola för pensionärer och en för barn och unga på fredagar i Selma Lagerlöfs Center i Hisings Backa.

Vi i Barnfilmskolan blev också inkallade som rådgivare i Skolverkets fortbildningsmaterial för lärare som vill filma i skolämnet Idrott och Hälsa. Det var en intressant utmaning att arbeta med. Vårt avsnitt finns publicerat i del 2 (2:3) och går att läsa HÄR.

2019: Vi startar den ideella föreningen Forum För Visuell Praktik Göteborg – Barnfilmskolan. Pratat på Bokmässan. Normkritik med kameran, fortbildning för förskolepedagoger i Härryda kommun. Samarbetat med Göteborg film festival PRISMA kring två större projekt riktade mot skolor. Varit ledare på två orter i projektet Filmplats. Arbetat med 4st förskolor i Mölndal. Fortbildat personal i daglig verksamhet och LSS. Samarbetat med Göteborgs Konsthall. Kamera-Parkour workshops med blandade åldrar, från barn till seniorer. Vi är med och utvecklar och driver kurserna för kulturskolepedagoger på Göteborgs universitet inom regeringens satsning Kulturskoleklivet. Inslag på MIK-dagen på Göteborg filmfestival.

2018: Workshop på Alfons Åbergs Kulturhus, Stadsbiblioteket, Konsthallen och Konstfack varvades med workshops på skolor och förskolor i bland annat Skövde, Svenljunga, Stenungsund och Lövgärdet. Vi fortbildar pedagoger i Mölndal, Västerås och Eskilstuna, och var även ute på turné på uppdrag av Göteborgs Lilla Filmfestival (Härryda, Mark, Skövde och Uddevalla), jobbade på uppdrag av Familjebostäder samt hade jullovs-verksamhet på Nääs Fabriker för barn som var intresserade. En omgång med Generationsmöten samt ett samarbete där 2019 års vinjett till Göteborgs Lilla Filmfestival tas fram hinns också med innan året tar slut.

Publikationen Vad vill du visa? ges ut. Jobbet med Stenungsunds alla förskolor fortsätter samt en ny omgång med Generationsmöten tar sin början. Vi samarbetar med Vetenskapsfestivalen samt Göteborgs Lilla Filmfestival där vi har film-, skådespelar- och effekt-workshop. Deltagit på filmkunnighets-dagen och haft workshops på bland annat Aftonstjärnan och Blå Stället i Angered. Vi besöker bland annat skolor i Marks Kommun, Skövde, Sjövik, Olofström och Göteborg. Haft fortbildning i bland annat Emmaboda, Eskilstuna, Visby och Sotenäs samt sommarlovs-workshops på bibliotek i Göteborg med omnejd. Workshop med fritidsledarutbildningen på Göteborgs Folkhögskola.

2017: Vi jobbar med ett stort projekt i Bergsjön som sträcker sig över hela året och jobbar även med ett annat längre projekt på en fritidsgård i Hjärtum (Lilla Edet). Vi jobbar tillsammans med Drömskolan, BUFF, Vetenskapsfestivalen och Cirkus Cirkör. Vi har fortbildning för pedagoger i Sundsvall, Lysekil och Film i Sörmland och avslutar året med att tillsammans barn på Sjumilaskolan ta fram årets Vinjett till Göteborgs Lilla Filmfestival. Vi fortbildar kulturpedagoger i VG-regionen på uppdrag av Kultur i Väst – Mik i praktiken. Vi gjorde en stor utställning på galleri A-venue.

2016: Vi börjar undervisa på förskolelärarprogrammet på Göteborgs universitet. Vi fortbildar alla förskolepedagoger i Lunby stadsdel. Vi är med på BUFF tillsammans med Suzanne Osten. I samband med lansering med vår första pedagogiska publikation ”Kamerans ABC” har vi utställning på galleriet A-Venue i Göteborg, som sedan turnerade runt till Filmhuset i sthlm, Almedalsveckan och Halmstad.

2015: Estetiskt sommarkollo nr 2. Vi fortbildar förskolepedagoger i Kristinehamn. Barnfilmskolan tilldelades priset ”Gullspira” vid 2015 års Guldbaggegala.

2014: Vi börjar med generationsmöten. Vi startar upp samarbete med Introduktionsenheten i Bergsjön. Denna sommar är först gången vi deltar i Almedalsveckan. Vi deltar i Drömskolan i samarbete med Skolbio Göteborg.

2013: Vi initierar LifeFilming på Möteplats kulturhus och anordnar Estetiskt sommarkollo i Kalv för första gången.

2012: Vi startar kursen: Att lära barn filma (som 2015 döps om till Kameran som verktyg) på Akademin Valand.

2011: Barnfilmskolan startar på Akademi Valand, Göteborgs universitet.